Festivalové ceny a zdůvodnění poroty

Prize Winners 2019

56. ročník Zlaté Prahy je za námi. Podívejte se na seznam vítězných filmů včetně zdůvodnění poroty!

Grand Prix

Pořad: Umírající labuť (č.23)
Organizace: ClearStory
Země: Velká Británie
Režie: Glen Milner
Kamera: Glen Milner, Arun Taylor
Stopáž: 29 minut

Předávající: Kateřina Kalistová, náměstkyně pro řízení sekce živého umění MKČR a Jonas Hermansson, předseda mezinárodní poroty festivalu Zlatá Praha
Přebírající: Russell Barnes, producent, Clear Story a Glen Milner, režisér snímku

Synopse:
Film, jehož název obsahuje elegantní lyrickou metaforu baletní klasiky o smrti, zkoumá, jak se tanečníci vyrovnávají s věkem, zhoršujícím se fungováním těla v průběhu let a strachem z odchodu do tanečního důchodu. Zenaida Yanowsky, bývalá primabalerína Královského baletu, plánuje ve věku čtyřiačtyřiceti let podstoupit operaci kolene a zregenerovat své tělo natolik, aby mohla zatančit svou labutí píseň, jedno z nejznámějších baletních sól – Umírající labuť. Film vznikl ve spolupráci s předním tanečním divadlem Sadler’s Wells a v roce 2018 byl odvysílán BBC.

Zdůvodnění poroty:
Režiséru Glenu Milnerovi se podařilo prostřednictvím prostého způsobu vyprávění dosáhnout výjimečného vhledu do vnitřního světa baleríny Zenaidy Yanowské. „Umírající labuť“ je intimním portrétem umělkyně v emočně náročné životní etapě. S výrazovou úsporností, ale zároveň nesmírně působivě nám dokument přináší silný a dojemný příběh.

-----

Český křišťál – kategorie Záznamy inscenačního umění
(Záznamy inscenací oper, operet, muzikálů, tance, baletů, divadelních představení atd.)

Pořad: Představení v Garnier (č.13)
Organizace: SVT
Koproducent(i): Opéra national de Paris, Bel Air Media
Země: Švédsko
Režie: Tommy Pascal
Kamera: T.M. Rives
Stopáž: 105 minut

Předávající: Per Boye Hansen, ředitel opery Národního divadla
Přebírající: Ditte Feuk, vedoucí oddělení pro divadlo, hudbu a tanec, SVT

Synopse: Choreograf Alexander Ekman, jiskřící osobnost současné taneční scény, nabyl své dovednosti u Švédského královského baletu, tančil v Nizozemském tanečním divadle a v Baletu Cullberg, poté se začal věnovat choreografii. Jeho umělecká reč, která je fyzická i protkaná humorem, spojuje divadelnost a klasické i současné prostředky. Proslavil se spektakulárností svých inscenací plných snových obrazů, které využívají kovové objekty, tanečníky zavěšené ve vzduchu a elevace.

Zdůvodnění poroty: Elegantní a zároveň hravý záznam Tommyho Pascala zachycuje představení způsobem, který přináší televiznímu divákovi jedinečný zážitek. Pořad totiž vystihuje nejen tvořivost choreografa Alexandera Ekmana, ale i radost tanečníků na jevišti.

-----

Český křišťál – kategorie Dokumenty o hudbě, tanci a divadle

Pořad: Nezodpovězený Ives (č.59)
Organizace: Accentus Music GmbH
Koproducent(i): WDR/Arte
Země: Německo
Režie: Anne-Kathrin Peitz
Kamera: Mitja Hagelueken
Stopáž: 53 minut

Předávající: Jan Burian, ředitel Národního divadla
Přebírající: Anne-Kathrin Peitz, režisérka snímku a Paul Smaczny, producent Accentus Music GmbH

Synopse: Charles Ives je nejslavnějším "víkendovým skladatelem" hudební historie a je považován za prvního skladatele moderního věku v Americe. Nezodpovězený Ives je prvním filmem o Charlesovi Ivesovi a důkladnou sondou do života mimořádné a všestranné osobnosti. Přináší zprávu o životě a práci ve všech jeho oblastech a zkoumá jeho hudební svět pomocí představení v kostelech, koncertních sálech, venkovních představení a představení v cirkusu.

Zdůvodnění poroty: Skvěle nasnímaný dokument dává divákovi přesvědčivou odpověď na otázku, kdo to vlastně byl Charles Ives. Záznamy koncertů a představení, které rozhodně stojí za vidění, přibližují Ivesovy kompoziční techniky. Divák tak dostává ucelený, vyvážený portrét mimořádného amerického skladatele.

-----

Český křišťál - kategorie Záznamy hudebních koncertů (Záznamy symfonických a orchestrálních představení, komorní hudba, recitál atd.)

Pořad: Letní noční koncert 2018 (soutěžní č.61)
Organizace: Austrian Broadcasting Corporation, ORF Österreichischer Rundfunk
Koproducent(i): ORF, Vienna Philharmonic
Země: Rakousko
Režie: Michael Beyer
Stopáž: 75 minut

Předávající: Hana Třeštíková, radní hlavního města Prahy pro oblast kultury
Přebírající: Stephanie Holzschuster, ORF

Synopse:
Letní noční koncert 2018 v Schönbrunnu se konal v nádherných zahradách Schönbrunnského paláce ve Vídni a dirigoval ho Valerij Gergijev. Vídeňská filharmonie vystupovala společně s ruskou hvězdnou sopranistkou Annou Netrebko, která zazpívala některé ze svých oblíbených árií včetně Pucciniho Vissi d'arte a O mio babbino caro. Tímto zdarma přístupným koncertem na veřejném prostranství Vídeňská filharmonie sleduje konkrétní kulturní cíl: zpřístupnění klasické hudby širokému spektru posluchačů.

Zdůvodnění poroty:
Jedinečný příklad toho, jak se dá klasická hudba přiblížit co nejširšímu publiku. Technická výzva v podobě náročného, velkolepého přímého přenosu je zde vyřešena s velkou invencí. Tvůrcům se podařilo zachytit jak vynikající výkony umělců na scéně, tak jedinečnou atmosféru zámku Schönbrunn.

-----

Cena České televize

Pořad: Pánský klub (soutěžní č.55)
Organizace: Fuglene
Koproducent(i): ZDF/ARTE
Země: Norsko
Režie: Petter Sommer, Jo Vemund Svendsen
Kamera: Petter Sommer, Jo Vemund Svendsen
Stopáž: 52 minut

Předávající: Tomáš Motl, ředitel MTF Zlatá Praha a výkonný ředitel ČT art
Přebírající: Gudmundur Gunnarsson a Kari Anne Moe, producenti, Fuglene

Synopse: Každé úterý si pětadvacet potetovaných mužů středního věku dává oddech od svých všedních starostí a setkává se, aby se napili piva, povyprávěli si špatné vtipy a zazpívali si přisprostlé rockové songy. Dokonce si slíbili, že si vzájemně zazpívají na svých pohřbech – což byl samozřejmě vtip a nikdy je nenapadlo, že by na to mohlo dojít. Ale jednoho dne, když jim jeden z nich oznámí, že mu už na tomto světě nezbývá příliš mnoho času, si uvědomí, že život je křehký a že nikdo z nich není nesmrtelný.

Zdůvodnění: Sugestivní a syrový dokumentární portrét pánského pěveckého sboru, ve kterém se pod maskou tvrdých zevnějšků, černého humoru a slovníku, který nemá k silnějším výrazům daleko, ukrývají citlivé duše a pevná přátelství. Emocionálně silný snímek, který citově nevydírá, přestože blížící se a neodvratný skon šéfa sboru cloumá i jeho nejtvrdšími členy.

-----

Zvláštní uznání za mimořádný umělecký počin

Pořad: Mackie Messer – Žebrácký film Bertolta Brechta (č.31)
Organizace: Zeitsprung
Koproducent(i):
Země: Německo
Režie: Joachim A. Lang
Kamera: David Slama
Stopáž: 119 minut

Předávající: Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, operní a filmový režisér a Frank Gerdes, vedoucí kulturního oddělení rakouské ServusTV, nový vice president IMZ, oba dva porotci letošního festivalu
Přebírající: Joachim A. Lang, režisér snímku

Synopse: Po celosvětovém úspěchu Žebrácké opery v roce 1928 v Berlíně se snaží filmový průmysl získat na svou stranu autora původního díla. Bertolt Brech však není ochoten řídit se pravidly filmového průmyslu. Jeho vize Žebráckého filmu je radikální. Představuje si, že vytvoří úplně nový druh filmu, a zároveň ví, že jediné, co zajímá produkční společnost, jsou tržby z návštěvnosti. Filmová verze začne vznikat autorovi před očima. Brecht se rozhodne podat na produkční společnost žalobu.

Zdůvodnění poroty: Odvážná filmařská interpretace Brechtovy „Žebrácké opery“. Hvězdný soubor podává původní předlohu způsobem přímo překypujícím hravostí a pořad tak poskytuje divákovi velmi zábavné přiblížení tohoto mistrovského díla.

---

Cena EBU a IMZ za celoživotní dílo

Předávající: Za IMZ nová vice presidentka této organizace Yasuko Kobayashi, vedoucí producentka divize hudebních a divadelních pořadů japonské televize NHK a za EBU Ekaterina Orlova, vedoucí zahraničních projektů v oddělení mezinárodních vztahů v ruské televizi RTR, obě členky letošní poroty
Přebírající: producentky Anca-Monica Pandelea a Gabrielle Babin Gugenheim

---

Ocenění Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97

Pořad: Jiří Bělohlávek: „Když já tak rád diriguju…“ (soutěžní č.39)
Organizace: Česká filharmonie, příspěvková organizace
Koprodukce: Česká televize
Země: Česko
Režie: Roman Vávra
Kamera: Miroslav Janek
Stopáž: 102 minut

Předávající: Jakub Doležal (zástupce Nadace VIZE)
Přebírající: David Mareček (generální ředitel České filharmonie), Roman Vávra (režisér), Anna Fejérová (žena pana dirigenta Jiřího Bělohlávka), Miroslav Janek (kameraman), Vítězslav Sýkora (kreativní producent, Česká televize)

Synopse:
Dokumentární film režiséra Romana Vávry, vyrobený v koprodukci České filharmonie a České televize, jako intimní portrét zachycující bývalého šéfdirigenta České filharmonie Jiřího Bělohlávka ve významné a bohužel i závěrečné etapě jeho života. Film na pozadí zkoušek, koncertů, rozhovorů a úvah, ale i dosud nezveřejněných archivních záběrů divákům přibližuje osudový vztah Jiřího Bělohlávka k České filharmonii a přináší svědectví o umělcově celoživotní vášni a oddanosti hudbě a své profesi.