Workshop se bude věnovat široké škále témat a prozkoumá, jak odvětví interpretačního umění historicky přistupovalo ke skladatelkám a hudebnicím ve srovnání s jejich mužskými protějšky. Účastníci panelu budou diskutovat o vývoji příležitostí a genderového zastoupení v oboru a také se zamyslí nad budoucími trendy v televizním a hudebním vysílání.
Diskuse si klade za cíl vytvořit prostor pro otevřený dialog. Účastníci panelu se podělí o své zkušenosti s podporou umělkyň a zamyslí se nad tím, jak jejich tvorbu přijímá jak odborná veřejnost, tak široké publikum. Zároveň se zaměří na rozdíly v přístupu k tvorbě produkcí o ženách umělkyních oproti těm, které se věnují mužským osobnostem. Společně budou hledat cesty, jak posílit rovnost a zlepšit zastoupení žen v uměleckém světě.
Laetitia Huberti (spolumoderátorka)
Laetitia Huberti pracuje v kulturním sektoru a v oblasti veřejnoprávních médií 18 let a její kariéra ji zavedla z Centra scénických umění Flagey v Bruselu přes belgickou veřejnoprávní rozhlasovou a televizní stanici až do Metropolitní opery v New Yorku. V roce 2014 se Laetitia připojila k RTBF, kde 4 roky řídila klasickou rozhlasovou stanici Musiq’3 a zároveň aktivně přispívala k transformaci organizace směrem k modelu zaměřenému na veřejnost. V roce 2018 se stala vedoucí redakční strategie portfolia tematických médií, které zahrnuje 3 rozhlasové a 1 televizní stanici: La Première, Musiq’3, Classic21 a La Trois-TV. Její současnou rolí je definovat vizi a redakční strategii těchto médií a vést jejich tým. V únoru 2024 převzala funkci prezidentky Mezinárodního hudebního a mediálního centra IMZ.
Miikka Maunula (spolumoderátor)
Miikka Maunula zastává pozici výkonného producenta hudebních pořadů ve finské veřejnoprávní společnosti Yle. Již dvanáct let má na starosti programy klasické hudby a od října 2019 se jeho působnost rozšířila na veškerý hudební obsah. V Yle pracuje od roku 1998, kde postupně působil jako novinář, producent a výkonný producent. V současnosti dohlíží na veškeré hudební a taneční nahrávky Yle, a to jak ve zvukové, tak obrazové podobě. V letech 2015 až 2021 Miikka Maunula po tři funkční období předsedal hudební skupině Evropské vysílací unie (EBU). Kromě toho koordinuje spolupráci Yle s francouzsko-německou televizní stanicí Arte.
Anders Lindstad (panelista)
Anders Lindstad je režisér a producent působící v Oslu. Specializuje se na hudební dokumenty, koncertní filmy a kreativní produkce pro norský i mezinárodní trh. V oboru působí již 25 let, vlastní a vede produkční společnost Peiling Film & TV a spolupracoval s různými nezávislými produkčními společnostmi i norskou veřejnoprávní televizí NRK. Lindstad režíroval a produkoval dokumentární sérii a koncertní speciál „She
Composes Like a Man” (SVT / mezinárodní distribuce EuroArts). Série vyzdvihuje orchestrální hudbu složenou ženami a byla nominována na cenu Rose d’Or v kategorii umění. Lindstad získal titul cand.philol v oboru mediálních studií a germanistiky na Univerzitě v Oslu. S velkým potěšením se věnuje hře na hudební nástroje, včetně violoncella, kontrabasu a baskytar značek Fender a Rickenbacker, a vystupuje s různými orchestry, ansámbly a kapelami. V současnosti se věnuje fascinujícímu projektu o osobnostech lipských salonů – ženách i mužích, kteří byli hvězdami i outsidery romantické éry a dodnes mají obrovský vliv na naše vnímání klasické hudby.
Iveta Apkalna (panelistka)
Lotyšská varhanice Iveta Apkalna patří k světové špičce ve svém oboru. Od roku 2017 zastává prestižní post titulární varhanice na nástroji Klais v hamburské Elbphilharmonii. Od svého debutu s Berlínskou filharmonií pod taktovkou Claudia Abbada v roce 2007 vystupovala s řadou světových špičkových orchestrů, včetně Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, Francouzského národního orchestru, Královského orchestru
Concertgebouw, Los Angeles Philharmonic a Cleveland Orchestra. Apkalna se zapsala do historie jako první varhanice oceněná titulem Nejlepší interpretka na cenách ECHO Klassik v roce 2005. Proslula také svým nadšením pro soudobou hudbu – poprvé představila publiku díla takových velikánů, jako jsou Péter Eötvös, Esa-Pekka Salonen či Pēteris Vasks. Obdržela lotyšský Řád tří hvězd a čtyřikrát Velkou lotyšskou hudební cenu. Působí jako kulturní velvyslankyně Lotyšska.
Marlene Brüggen (panelist)
Marlene Brüggen zahájila svou profesní dráhu ve společnosti KD Schmid, kde působila jako manažerka umělců zvučných jmen, mezi něž patří Leonard Slatkin, Cornelius Meister, Khatia Buniatishvili, Renaud Capuçon a Rafał Blechacz. Po šesti letech v agentuře a získání magisterského titulu v oboru „Média a hudba” Marlene změnila směr a stala se promotérkou v týmu Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu. Na podzim 2021 nastoupila do Německého symfonického orchestru Berlín (Deutsches Symphonie-Orchester Berlin) jako vedoucí uměleckého plánování. Svou úlohu vnímá jako definování kulturního a společenského významu orchestru. Zaměřuje se na oslovení různých cílových skupin a tvorbu programu, který je spíše inkluzivní než exkluzivní, přičemž se inspiruje popkulturou, společností a současnými trendy. V sezóně 2023/2024 uvedla do praxe iniciativu, která zavazuje DSO zařadit do každého koncertu alespoň jednu skladbu od ženy-skladatelky, v souladu s mottem sezóny „Žádný program bez skladatelky!”. Cílem je inspirovat koncertní vystoupení na mezinárodní úrovni.
Daniel Gorjão (panelista)
Daniel Gorjão, všestranný umělec s kořeny v herectví, prošel pozoruhodnou cestou od jeviště k rozhlasovým a televizním studiím. Po studiích herectví na Univerzitě Moderna a Lisabonské divadelní a filmové škole, kde získal magisterský titul v oboru komunikace a umění, zahájil svou kariéru v roce 2003 v prestižní společnosti Teatro Politeama. Jeho nadání nezůstalo bez povšimnutí – v roce 2010 získal Cenu pro vycházející talent Národního divadla D. Maria II a festivalu Almada. Toto ocenění odstartovalo sérii dalších pozoruhodných divadelních počinů. V roce 2014 Gorjão získal například nominaci na cenu Time Out, o tři roky později obdržel Ocenění města Lisabonu. Gorjãova tvůrčí všestrannost se projevila v řadě úspěšných inscenací pro přední lisabonská divadla, včetně jevištní adaptace snímku Vše o mé matce v roce 2023. Jeho umělecký záběr sahá od klasického divadla až po experimentální formy a balet. Od roku 2010 uplatňuje Gorjão své bohaté zkušenosti jako režisér herců a dabingu v portugalské veřejnoprávní televizi RTP. V roce 2016 se ujal role kurátora scénických umění na kanálu RTP2, kde může naplno uplatnit svůj vytříbený umělecký cit a hluboké znalosti oboru. Své zkušenosti předává dál i jako hostující profesor dramaturgie na prestižní umělecké škole ESMAE.
(vstup volný, panel je v anglickém jazyce)