Strach z odchodu do tanečního důchodu, zdravotní komplikace, tělo, které potřebuje čím dál delší čas na regeneraci – s tím vším se musí vyrovnávat bývalá primabalerína Královského baletu Zenaida Yanowsky. Britský režisér Glen Milner o ní natočil intimní portrét a ovládl s ním letošní šestapadesátý ročník Zlaté Prahy. Oceněn byl rovněž snímek o dirigentu Jiřím Bělohlávkovi.
Zenaida Yanowsky plánuje podstoupit operaci kolene a zregenerovat své tělo natolik, aby mohla zatančit svou labutí píseň, jedno z nejznámějších baletních sól – Umírající labuť. „Režiséru Glenu Milnerovi se podařilo prostřednictvím prostého způsobu vyprávění dosáhnout výjimečného vhledu do vnitřního světa baleríny. Umírající labuť je intimním portrétem umělkyně v emočně náročné životní etapě. S výrazovou úsporností, ale zároveň nesmírně působivě dokument přináší silný a dojemný příběh,“ odůvodnila své rozhodnutí pětičlenná porota v čele se švédským režisérem Jonasem Hermanssonem. Film, který zvítězil v konkurenci dalších šestaosmdesáti snímků z devatenácti zemí světa, vznikl ve spolupráci s předním londýnským tanečním divadlem Sadler’s Wells a byl odvysílán BBC.
Vítězný snímek uvidí diváci programu ČT art bezprostředně po skončení slavnostního ceremoniálu. V průběhu následujícího roku nabídne kulturní stanice České televize i další z oceněných filmů.
Přihlášené snímky od jedenapadesáti producentů a televizních společností z celého světa se utkaly i v dalších třech kategoriích: cenu Český křišťál – Záznamy hudebních koncertů si odnáší Rakousko za zprostředkování letního nočního koncertu ze Schönbrunnu, na němž vídeňští filharmonici vystupovali s hvězdnou Annou Netrebko. Kategorii dokumentů o hudbě, tanci a divadle vyhrál snímek Nezodpovězený Ives, který je prvním filmem o Charlesovi Ivesovi, skladateli moderního věku v Americe. A Český křišťál za Záznamy inscenačního umění putuje do Švédska za snímek Představení v Garnier, jež dle odůvodnění poroty vystihuje nejen tvořivost choreografa Alexandera Ekmana, ale i radost tanečníků na jevišti.
Dohromady jedenáct bylo letos soutěžních snímků, na nichž se podílela Česká televize. Ocenění Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 obdržel Roman Vávra za koprodukční dokument Jiří Bělohlávek: „Když já tak rád diriguju…“. Dagmar Havlová vyzdvihla intimnost portrétu zachycujícího bývalého šéfdirigenta České filharmonie Jiřího Bělohlávka ve významné a bohužel i závěrečné etapě jeho života. Film na pozadí zkoušek, koncertů, rozhovorů a úvah, ale i dosud nezveřejněných archivních záběrů přibližuje osudový vztah Jiřího Bělohlávka k České filharmonii a přináší svědectví o umělcově celoživotní vášni a oddanosti hudbě a své profesi.
Syrový norský dokumentární snímek Pánský klub o křehkosti života ilustrovaný na příběhu pánského pěveckého sboru pětadvaceti drsných mužů často s vizáží stárnoucích rockerů si odnesl Cenu České televize. Ze Zvláštního uznání za mimořádný umělecký počin se těší německý režisér Joachim A. Lang, který stojí za odvážnou filmařskou interpretací Brechtovy Žebrácké opery.
Plných sto dva hodin trvalo pětičlenné porotě, než zhlédla všech sedmaosmdesát soutěžních snímků, mezi které v letošním ročníku festivalu Zlatá Praha rozdělila výsledných osm cen.